2015. június 6., szombat

Nagykőhavas


 
                Kilátás a Nagykőhavasra a Malomdomb felől.


               Június elsején egyszemélyes túrán vettem részt. Na... tudom, hogy gyermeknap volt, de legyünk őszinték magunkkal...valahol mindenkiben még ott van a valamikori gyermek. És úgy mint gyermekkorban elfogott egy kis "kóborgás" a közelünkben. És most végcélként  a Nagykőhavast másztam meg.
              Hogy hol van a Nagykő havas ? Ezt elsőre a túrákhoz nem értők szokták megkérdezni. És akkor elmondjuk nekik, hogy  Brassó és Predeál közt az országút baloldalán van egy nagy hegy ...na ott van.
               Elsőre nem is gondolnák hogy milyen egy látványos hegy ez a Nagykő. Hisz elég szerényen "lapul"a sok csodás feltűnő szomszéd mellett a Csukás, Báj, Búcsecs és Keresztyén havasok szomszédságában. A legmagasabb pontja a Nagykő csúcs 1844 méter.( ro. Piatra Mare)  Maga a hegység nagyon sok látványossággal kecsegtet : Medve Szakadék, Hét Létrás kanyon-vízesés, Jég-barlang, Írott kő...stb. Az biztos,megéri felkeresni még egy napra is! Na meg tetejéről gyönyörű kilátás nyílik minden égtáj felé. És az sem utolsó szempont, hogy az erdélyi magyar turistamozgalom egyik kiindulópontja volt ez a hegység itt a haza régi határán. Az Erdélyi Kárpát Egyesületnek  (EKE) Brassóban-Négyfaluban   már nagyon régen volt  mozgalma meg turistaháza is. A történelem sok viszontagsága után ma is az EKE tulajdonában van a  Nagykő Csűrkő tisztásán lévő kicsi de elég modern menedékház.
              És hétvégeken meg ünnepnapokon  a hegyet és környékét ellepik a brassói meg környékbeli túrázok és kirándulok.

             Több pontból lehetséges e hegy  megközelítése. Én most a Tömös völgye felől  Alsótömösről  (ro. Timisul de Jos) a Malomdombnak (ro. Dâmbu Morii ) nevezett pontból indultam követve a sárga sáv jelzését.



A túra első szakaszának útvonala: Malomdomb - Sipoly patak völgye - Hét létrás szakadék-vízesés - Csűrkő tisztás, EKE menedékház. Távolságban olyan 6-7 kilométer és a megmászni való kb. 1000 méter szintkülönbség. Átlagban az úttal  három és fél - négy órát kell számolni. 




A Sipoly patak mentén sok szép vízesés van.






           Körülbelül egy órányira  a kíndúlópontól van a Hét Létra kanyon-vízesés.  Nem régen újították fel a létrákat és újabban csak bizonyos órarend szerint  és belépődíj fejében haladhatunk át. Délelőtt 10-től nyitják ki a lezárt kaput és személyenként 10 lej a vám. ( gyerekeknek, diákoknak 5 lej ). Én azért, hogy áthaladjak vártam pufogva  40 percet ... Már régen nem jártam át és kíváncsi voltam milyen lett most. Ezért kényszerből várakoztam...és  közben láttam, hogy jónéhányan  akik siettek csak úgy átmásznak a lezárt kapun... A jegyadás vagy 150 méterrel lentebb van. Egyébként van kikerülő útvonal is. Nem kötelező átmenni a kanyonon. De megéri hiszen nagyon szép.


A Hét Létra kanyon bejárata.













 



 














                1989 novemberének elején jártam itt először. Egy sepsiszentgyörgyi csapattal. Emlékezetes volt ez a túra, mert akkor már én is túl voltam néhány "nagyobb és híresebb" hegyen és sokat nem tudtam a Nagy-Kőről. Így ez nagyon kellemes meglepetés volt. Emlékszem egyik túratárs hozta a kutyáját...és hátizsákban vitték át a kanyonon. Ennek a túrának a hangulata sokáig elkísért...igaz  ezzel a csapattal már többet nem voltam.  De ehhez az is hozzájárult, hogy a nagy 89-es decemberi gyúrakodás után hirtelen mindenki politizálni kezdett és sürgősen be akarta pótolni  a külföldi utakat és a hazai dolgok háttérbe szorultak.... Erről a túráról  is találtam néhány képet. Hát érdekesek...kivált hogy 26 évvel ezelőtti önmagunkat látjuk vissza....


1989-ben a létrák bejáratánál...a csapat és a kutya


 A kutya zsákba tétele.







            Mindenkit megnyugtatok a kutyus túlélte a kirándulást és gondolom, még hosszú kutyaélete volt ezek után...

           Ha véletlenül  valaki felismeri önmagát vagy ismerősét jelezze... egy húszon....annyi éves találkát tarthatnánk a vízesések környékén...  :)

           A kanyon után következik az igazi emelkedő. Itt már az út egyre meredekebb és sziklásabb lesz. 















                  Egy jó másfél órás emelkedő után elérjük a Csűrkő tisztást és az itt található Erdélyi Kárpát Egyesületi menedékházat. Jó ok egy pihenésre. Van forrás is. Igaz mikor szárasság van akkor elapad. Nagyon közkedveltek a menedékházat áruval ellátó szamarak. Az erdélyi magsashegyekben szinte mindenütt ők a teherhordók...és nagyon barátságosak.





Az EKE menedékház.


Még jó ilyent látni az erdélyi hegyekben. 








A Csűrkő.






És akkor irány a hegység legmagasabb pontjára a Nagy-kő csúcsra - 1844 m. A jelzés most a piros sáv. És egy 40-45 perces menetelés persze magasabbra  vagy  200 méterrel...













A Macska hágó







Kilátás Brassó felé.

 
 Nyílik a havasszépe!






                  A csúcsról gyönyörű a kilátás. Igaz nagy volt a páratartalom is...de azért volt csodálni való.  

A Bucsecs és Predeál.


Távolban a Királykő.




A Bucsecs Kostila és Karajmán része.



A Keresztény havas.



A Csűrkő tisztás a csúcsról.

A Báj havas.



A távoli Csukás.



      Délután 3 körül elég hirtelen beborult és néhány perc alatt jó zuhé kerekedett...jégesővel. Van mikor az embernek hirtelen elmegy az esze és nem reálisan gondolkodik...  Négy fiú beszélgetett mellettem , hogy van egy jó rövidítő és hamar el lehet érni a csúcsról Felsőtömöst. Én meg mint a kakadu kaptam az alkalmon és utánunk eredtem... Hát itt kezdődött a kaland az ismeretlen vadonban. A körülbelüli útvonal ez volt : 



            Élőszőr nagyon csalókán valóban valami ösvény vezetett az alsóbb régiókba...és itt találtam egész nagy havasszépe foltokat.





         Elérve az erdőhatárt próbáltam tájékozódni, és valami ösvényfélén mind nyugatnak mendegéltem. Közben egyre jobban esett az eső. Már itt esőkabát volt. Így értem ki egy tisztásra aminek a végében egy kis faházikó volt. És nagy meglepetésemre látom, hogy valaki integet...elsőre azt hittem vadászok és pont a csalihely közepére pottyantam... A négy fiú volt, akiknek a beszélgetésükre elindultam  a "rövidítésen" Egyébként brassóiak voltak.


A tisztás.

A házikó a szélen...több mint bizonyos vadászles.

           Na itt megörvendeztünk egymásnak mert már ötön voltunk. És kiderült, hogy csak némi fogalmak vannak a rövidítésről. Ezután következett vagy másfél óra túlélő túra...  nagyon meredek oldalak, sziklák közt, sűrű erdők, eső és sár, vad patakmedrek....de ezekről már kép nem készült miután a fotós is bevágta magát egy patakba. Jobb volt eltenni a gépet. 

         Néhány kép az út elejéről...


A tisztás közeléből így látszott a csúcs környéke, vagyis ahonnan ereszkedtünk.



És e tisztás után  kezdődött a fekete leves...

          Az ereszkedés közepénél miután kiértünk egy erdei útra ami majd kivezetett egy jelzett útra  a Tamina vízesés felé,  még készültek képek...igaz innen még nagyon sokat kellett menni... de nagyon formában voltunk mert el akartuk érni a 17,40-es vonatot Felsőtömösön ...de nem volt szerencsénk a vonathoz , de volt szerencsénk egy mikrobuszhoz. ami bevitt engem a brassói állomásig.A fiúk hamarabb leszálltak ...épp csak bemutatkoztunk a zsúfolt buszon. 


Kiértünk a patakmederből egy útra...




Köszönet Cipriannak és barátainak a közös kalandért. (Multumiri lui Ciprian si prietenilor sai din Brasov  pt companie  in retragerea  aventuroasa de pe Piatra Mare ) :)


A tanulság: ne indulj el  csak úgy ismeretlen vad úton...kivált egyedül. Ugye én "kezdő" túrázó vagyok és ezt nem tudtam. De így ötünk  elég jól elszórakoztunk... :)  Ja és elég sok medvekaki és nyomocska volt az "új" útvonalon.

Igaz én már a brassói állomáson nagyon kifacsart állapotban voltam...meg jó sárosan és vizesen...itt már galambokat fotóztam. :) Ez a mai túra vonattal volt így ehhez kellet időzíteni a járkálást. 



És a  Brassó-Budapest gyorsvonatból még megbámultam a Nagy-Kővet...




És ráadásnak a Duna Televízió Hazajáró műsorának a Nagy-Kő havas része : 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése