2015. március 25., szerda

Büdös barlang –Buffogó láp

Mostanában mi a „kiránduló csapat” tervezünk nagyobb, távolabbi  kirándulásokat, de nem  sikerül kivitelezzük. Valami mindig közbejön. De sebaj. Ami késik, nem múlik! - tartja a mondás.  Vasárnap jött az ötlet! „Menjünk a Büdös barlanghoz!” És el is mentünk! Igaz csak délután, de ehhez a túrácskához ennyi idő is elég.  És így mai oldalamon a torjai Büdös barlang és környéke lesz a főszereplő. A teljesség igénye nélkül…
Sepsibükszádtól 10 kilométert kell gyalogolni a kiindulási pontig, vagyis a Bálványosi hágóig. Ugyanis az ottani szálloda mellől indul két turistaút is a Barlang felé. Jelen esetben ezt a 10 kilométeres távot mi autóval tettük meg. Az autót meg ott lehet hagyni a modern szálloda parkolójában és indulhat is a túra fel a Büdös hegyre. Hogy miért ez a név? Az egész hegy és környéke tele van a vulkáni utódműködés jeleivel. Mégpedig széndioxid és kénhidrogén párolog ki a földből egyebek mellett. És ez a kigőzölgés hol szárazon, hol vizes formában van. Vagyis a száraz és vizes mofetták. És van itt jó sok belőlük. A kénhidrogénnek köszönhetően van egy jellegzetes illat, amelyet még az autóútról is érezhetünk Bálványosfürdő irányában (2 km a hágótól). Olyan záptojás illat...
Gyermekkoromban elég gyakran jártam e  helyen. Ugyanis akkoriban a szálloda helyén egy nagy tüdőszanatórium működött, és anyám testvére ott dolgozott. A személyzet  nagy többsége ott is lakott családostól. És volt sok gyermek akik  reggel autóbusszal jöttek a bükszádi iskolába. Emlékszem, hogy onnan volt egy „nagy” barátom is Kertész Marci. Én voltam első osztályos ő meg nyolcadikos. Mikor a „Szanatóriumban” voltam - mert így hívta mindenki a helyet,- az erdőben lehetett játszani, de mindig le volt tiltva a barlang és környéke. És nem hiába, hisz azok a gázok mérgezők és elég egy szippantás a túlvilághoz. Az idők folyamán  nem is kevesen vetettek így véget életüknek. Ezért így volt valami  félelmetes és rémséges is a helyben. Csak felnőtt jelenlétében nézhettük meg a barlangot ahol mindig gyufával ellenőrizték a mofetta gáz szintjét. Ahol a gyufa kialudt ott kezdődött a gáz. Gyerekként meg nem mehettünk be a barlangba mert a gáz magassága meghaladta a mi magasságunkat. Na de azért titokban Kertész  Marci nekem megmutatta a barlangot… És ügyelt is rám. Egy magas szőke fiú volt akkor… és azok az évek után nem is találkoztunk többet. Vajon hol él most?
Vagy 30 éve  a szanatórium eltűnt és lett egy szálloda, ami már többször is  gazdát cserélt, de eközben szépült és fejlődött is. A barlang az megmaradt a réginek.

Akkor induljunk is el a kék pont jelzésen ami a szálloda parkjának a  nyugati oldalától vezet fel a híres barlanghoz és megkerüli a Büdös hegyet érintve egy tőzeglápot is : a Buffogót.

Egy szép bükkerdőben vezet az út...

Már Orbán Balázs is említett sírköveket a hegy oldalában...öngyilkosok sírköveit. Hogy pontosan hol és mennyi volt ezekből ma elég nehéz megtudni, ugyanis ma  ez az egy sírkő árválkodik itt 1856-ból... "Szárazajtai Jósa Isáknak véletlen elhunyt 42 éves tetemei , kiért minden jóknak hullanak könnyei, ezen sírban nyugszanak ... " olvashatjuk

És elérünk a sziklafal alá ahol már megjelennek a kisebb lyukak...

Itt már érezhető a kénhidrogén szaga, és látható a falon  kicsapódott kén is.

Néhány méter és meg is érkeztünk a Büdös Barlanghoz. (1052 m.)

Európa legnagyobb működő mofettája, már ami a gazkiömlést illeti. A sárgás kénkicsapódás jelzi a gáz szintjét. De azért nem árt gyufával vagy más lángeszközzel leellenőrizni.

Persze ez nem természetes barlang, Valamikor az Erdélyi Fejedelemség idejében  ként bányásztak itt  és a kiürült üregek főlé építették fel a "barlangot"! Ezt már a gyógyászat  végett, hisz a mofetta gáz nagyon jó  különböző keringési és vérnyomásproblémák és mozgásszervi betegségek  kezelésében. És nem csak ezekre...csak éppen kell vigyázni és ne belélegezni a gázt.

A barlang hátsó része ...ide nem szabad bemenni . Itt már magas a gáz szintje. Persze bedobálnak égő fadarabokat és azok maradványai látszanak lent...

A kicsapódott kén a falon

Mi is kezeltettük magunkat... :) Elsőre egy 10 percet ajánlanak. Egy  több napos kezelés alatt fel lehet menni 20 percig is. Mi már kétszer 25 percet is ülhetünk bent... :D  Egy szünettel.

A közelben van egy másik érdekes barlang-lyuk a Timsós-barlang. Ez szintén mofetta csak itt kén helyett timsó csapódik ki a falakon.

A Timsós barlang felé..kb 100 m

A Timsós barlang

Itt is "kezeltettük" magunkat...szintén érvényes a gyufalángos ellenőrzés. :)

a kicsapódott timsó ...be lehet nyalni is...

Itt is vannak barlangrajzok....vagyis írások... :)

még Ilyés Ferenc is itt járt 1940 júliusában...már szinte kezdődött a "négy éves magyar világ "   Vajon mi lett vele ?

Mi meg elindultunk a Buffogó láp felé. Innen  40-45 perc a menetidő.Az út  elején  jó  meredek oldalon kell egyensúlyozni...

...majd könnyű sétaút következik.

Púpos fa...vagy teknősbéka mászik a fán ?

Megérkeztünk a Buffogó tőzegláphoz...

... el is csodálkoztunk a "túlbuzgó" természetvédelmi járdán. Most nem szeretnék kitérni, hogy ez illik-e ide vagy elég lett volna egy egyszerű járda is. Az biztos, hogy nagyon megbontotta a Buffogó régi szép egységét... Aki járt ott régen is  és  most meglátja ezt a karzatos "futtatót" hát nagyon elcsodálkozik némi morgolódások közt....  Rátok bízom az értékelését...

Ezekben a kis tócsákban is gázkiömlések vannak...

Itt van egy kis tavacska...amin most "átmegy" a természetvédelem

Hmm...

Azért a "buffogók" buffognak tovább...

És akkor néhány régebbi kép is ...2013 augusztus és november

A végére még néhány kép 2006 májusából... azokban az időkben még vaddisznócsorda rohangált a környéken, és pihenő medvével futottam össze kisebb tisztáson. Azóta a Buffogó  közelében  is felharsantak a láncfűrészek...